Water

Meer dan de helft van de grenzen van Namibië wordt gevormd door water. Toch is het water waar veel tekort aan is. De meeste boerderijen bestaan dankzij het hebben van windpompen of zonnepompen. Onderaardse reservoirs zorgen dat plant en dier te drinken krijgen. Opgepompt water is in de regel van goede kwaliteit. Soms is het wat te zout, maar daar zijn installaties voor om het zoutgehalte naar beneden te krijgen.
En als je dan in een stad woont met waterleiding, dan is dat water goed te drinken, zonder dat je er ziek van wordt. Of het lekker is, daar lopen de meningen over uiteen.
Wij hebben de mogelijkheid om op een farm bronwater te halen, wat beter van smaak is dan het leidingwater. Dit halen we in grote vaten, waar we onze flesjes dagelijks mee vullen. Makkelijk in de koelkast en gezond. Per dag drinken we ongeveer 2,5 liter van dit bronwater.
Voor koken, wassen en douchen gebruiken we gewoon kraanwater. Maar soms is er geen waterdruk, dan kun je even geen water gebruiken.
Nu had ik een kraan die de uitstroom bijna op de rand van de bak liet vallen. Ik vond een verlenger die ik er tussen wilde zetten, zodat het water meer in het midden van de bak zou komen. Vanmiddag ontdekte ik dat er geen water uit de kraan kwam. Het moment om zonder gezeur van hoofdkraan opzoeken en sluiten, dit klusje even te doen, dacht ik.
Spullen klaar gelegd, kraan eraf en dan komt de troep uit de leiding!
Een compleet wortelstelsel, met erachteraan een volle straal vies bruin schoon water, spuit de kamer in.
Wanneer ik van de schrik bekomen ben en mijn duim op de leiding zet, ben ik al doornat. Gelukkig komt op mijn roepen al snel hulp. Samen tapen we de spullen in en na nog een korte waterstraal krijgen we de verlengde kraan weer op zijn plek. Na goed door laten lopen wordt het water langzaam aan minder bruin. Er bleek dus een illegale doorstroom begrenzer in de leiding te zitten. Weer een klusje klaar. Nu maar op een andere manier zuinig omgaan met kostbaar water.

De illegale waterbespaarder

Alles drijfnat, inclusief ik zelf :)

Reacties

Een reactie posten